Monday 6 January 2020

kepentingan urut

Kaedah Terapi Urut batin tradisi merupakan salah satu kaedah terapi tradisional yang teristimewa di antara pelbagai jenis kaedah perawatan dan perubatan tradisional orang melayu.

Kaedah Terapi Urutan ini adalah diwarisi daripada nenek moyang yang telah pun diamalkan oleh masyarakat orang melayu beribu-ribu tahun lamanya.

Fungsi utama Kaedah Terapi Urut batin:

1. Mempertingkatkan proses metabolisme supaya organ-organ sentiasa dapat berfungsi dengan sebetul-betulnya untuk memelihara kesihatan tubuh badan.

2. Melegakan sebarang kesakitan dan kesenakan tubuh badan supaya dapat mengelakkan penyakit-penyakit kronik, seperti sengal-sengal, sakit kepala, sakit sendi tulang, rematik dan sebagainya.

3. Meredakan keadaan urat saraf atau otot-otot yang terkejang supaya dapat menyelaraskan kelemahan urat saraf untuk berfungsi dengan normal semula lalu mengatasi sebrang kekebasan atau kekejangan urat saraf dan masalah lumpuh separuh badan. Kerana 80% penyakit kronik moden disebabkan oleh gangguan urat saraf autonomi.

4. Memperaktifkan peredaran darah supaya dapat menghindarkan sebarang keradangan dan kesumbatan yang selalu menjejaskan organ-organ tubuh untuk berfungsi dengan sebaik-baiknya. Kerana peredaran darah yang lancar adalah penting untuk membawa oksigen, zat-zat makanan, darah statis dan kekotoran yang lain.

5. Memperangsangkan rembesan dan kelenjar-kelenjar tubuh supaya dapat menguatkan sistem imunisasi dan daya pertahanan tubuh badan untuk melawan serangan oenyakit-penyakit kronik moden.

6. Mempercantikkan kulit dan memperhidupkan sel-sel tubuh badan serta memperlambatkan proses penuaan dan sebagainya.

Kaedah Terapi urut batin tradisional saya mempunyai banyak kebaikan untuk kesihatan fizikal dan kesihatan mental.

Berminat nk try urut batin..

Wsap 0142516376

No comments:

Post a Comment