Tuesday 20 August 2019

saiz zakar ideal

Sebuah penyelidikan tentang saiz normal zakar lelaki telah dijalankan oleh King’s College London. Ia kemudiannya diterbitkan dalam British Journal of Urology International.
Penyelidikan ini telah mengukur hampir 15,000 saiz normal zakar lelaki. Hasil kajian mendapati:
Walau bagaimanapun, hanya 5% lelaki dikaji yang memiliki ukuran saiz zakar melebihi 16cm saat ereksi. 5% lagi memiliki ukuran sepanjang 10cm.
Selebihnya, iaitu hampir 90% lelaki memiliki saiz normal zakar iaitu sepanjang 9 – 16 cm setelah erekasi.

Rujukan saiz normal zakar lelaki di seluruh negara

Sumber gambar: Sexualhealthdigest
Sementara itu, terdapat juga kajian yang menyelidik saiz normal zakar lelaki berdasarkan setiap negara. Hasilnya mendapati negara di benua Afrika tergolong dalam rekod paling tinggi.
Negara-negara di Afrika Barat ini adalah seperti di Ghana, Kongo, dan Gabon. Saiz normal zakar lelaki di sana boleh mencapai sehingga 16cm selepas ereksi!
Lelaki-lelaki di negara Australia, Itali, Norway, Mexico, dan Afrika Selatan pula memiliki ukuran saiz 14.7 hingga 16 cm selepas ereksi.
Kaum lelaki di Asia memiliki purata saiz normal zakar yang berbeza berbanding purata secara global. Penis lelaki di Asia lebih kecil berbanding negara-negara di atas.
Lelaki dari negara Asia seperti India, Thailand, dan Korea Selatan memiliki ukuran saiz dalam lingkungan 9.1 hingga 10 cm selepas ereksi.
Bagaimana dengan suami di Malaysia? Rata-ratanya mencapai saiz 11.5 cm selepas ereksi

No comments:

Post a Comment